Forum - Generelt
 
         
Oprettet af Søren Jensen den 07-10-2017
Isolering af et udhus, til min MC naturligvis.
Mon der er nogle byggeteknikere, ser kan forklare mig et og andet om isolering af et udhus? Jeg googlede og læste på Bolius hjemmeside, at "Det kan ikke umiddelbart anbefales, at du efterisolerer et eksisterende skur, da det der er risiko for, at der sker en opfugtning af træværket. Det kan være svært at få ventileret konstruktionerne godt nok, når du efterisolerer, og derfor kan der opstå problemer med fugt". Mit spørgsmål: Hvorfor kan man ikke lave en"sandwichkonstruktion" med yderbeklædning/vindpap/isolering/vindpap/inderbeklædning uden ventilering, hvor lagene ligger tæt op ad hinanden. I ydervæggene? Mon ikke det kan holde i nogle år, før det smuldre væk? Da det er et skur til min MC, så håber jeg på forståelse for mit spørgsmål. Man kan selvfølgelig sætte en afstandliste på udvendigt og sætte ny yderbeklædning på, så er konstruktionen ventileret. Men jeg forstår ikke meningen med det?

Følgende link er tilknytte dette indlæg:
https://www.bolius.dk/isolering-af-skur-13705/
 
 
 Svar
 
Besvaret af Peter Østergaard den 08-10-2017
Hvis du laver lidt udluftning bag yderbeklædningen og ikke sætter dampspærre op indv. Så holder det max. ☺
 
Besvaret af Søren Jensen den 09-10-2017
Hvis jeg benytter den nuværende beklædning som "vindpap", og sætter afstandslister og beklædning på udvendigt, så bliver konstruktionen ventileret. Men hvorfor er det nødvendigt med dette hulrum? Hvilken fugt er det, der skal ventileres væk? Er det kondens, der sætter sig på vindpappet? Jeg ville egentlig bare gerne forstå det. Og få et indtryk af, hvad der vil ske, hvis jeg blot satte vindpap op indvendigt og isolering uden ventilation, en "tæt" sandwich-konstruktion. Holder det så kun i 20 år?
 
Besvaret af Rene' Greve den 09-10-2017
Jeg kan godt prøve på lægmandsniveau at visualisere fysikken i spørgsmålet.
1. Jo du kan godt "klampe" noget isolering op direkte på uderbeklædning, og indvendig afskærme med noget der beskytter dine lunger og MC mod drys fra glasulden/isoleringen. Det kan holde noget tid, men ikke længe før der vil brede sig en duft af svamp, og derfra går det ned af bakke. Tidshorisonten kommer an på mange parametre og den lægger vi til hjørnespark.
2. Det der fysisk sker inde i konstruktionen er:
- varm luft kan indeholde / bære mere fugt end kold luft. Test selv foran spejlet, din varme udåndingsluft afsætter den overskydende fugt på det kolde spejl.
Inde i konstruktionen vil der afsættes overskydende fugt et eller andet sted mellem den varme side, og den kolde side. Hvis den overskydende fugt ikke ventileres væk over tid, vil den blive derinde og lave " ballade " .

( fiktive tal: 20 grader varm luft kan indeholde 8 gram fugt.
2 grader varm luft kan kun indeholde 2 gram fugt. forskellen på de 6 gram vil sætte sig på den koldere overflade )

Et andet godt eksempel fra det virkelige liv er mit hus der er bygget i midt 60'erne. Født uden dampspærre og med 100 mm isolering, og ventileret loftrum.
Med kun 100mm isolering vil den overskydende fugt ( damp ) afsætte sig i toppen af isoleringen, for det er der dugpunktet ligger. Over tid vil den overskydende fugt blive ventileret væk og alt er godt !
Problemet opstår når jeg efterisolerer og ligger 200 mm ovenpå. Så vil den overskydende fugt stadigvæk sætte sig ca. samme sted ( eller en anelse højere oppe ) men ikke højt nok til at komme op til overfladen af isoleringen, og derfor vil fugten forblive i isoleringen og sætte sig i træværket og over tid vil der gå dårligdom i kontruktionen.

Tilbage til skuret, så er "vindpaps" gode egenskab at vanddamp kan trænge igennem, og samtidig kan det bremse blæsevejret så ikke vinden fiser lige igennem. Afstanden mellem yderbeklædning og vindpap er "kun" for der skal være plads til at vinden kan bære den overskydende fugt væk. ( og evt slagregn ikke kan løbe over på indersiden )

- jeg er ikke byggeteknisk, alt er frit fra hukommelsen, men jeg har læst en bog for 7 år siden ... noget med " ssb anvisning, fugt i bygninger "
 
Besvaret af Ole Ahrendt den 09-10-2017
Hej Søren.
Det som der er skrevet i diverse blade og anvisninger og Renes svar er rigtig nok, men jeg tænker du har et skur med 100 eller 125 mm konstruktion og udvendig beklædning uden vindpap, vil du skifte den udvendige beklædning er der jo mulighed for at sætte vindpap og afstands lister på.
I 1970-1980 blev der bygget mange sommerhuse i Danmark med 100 mm stolper og isolering vindpap og brædder udvendig og med en dampspærre og brædder indvendig, altså en tæt konstruktion.
Mig bekendt er der ingen af de huse der er rådnet væk endnu, så det er jo ikke sikker der sker noget i dit tilfælde.
Mvh Ole
 
Besvaret af Søren Jensen den 09-10-2017
Tusind tak for jeres udførlige svar. Jeg vi gå i tænkeboks. Det nemmeste vil være at tage cyklen med ind i stuen!
 
Besvaret af Ejnar Jørgensen den 13-10-2017
Inden du nu beslutter om det skal være skuret eller stuen, så tag lige og check bredden af dørene og sammenlign med mc bredden over spejlene.Jeg bruger udestuen, så kan man også starte og køre lidt strøm på engang imellem. Jeg stoler ikke rigtigt på det der nymodens grønne strøm, strøm skal komme fra noget der larmer og ryger .
 
         

 
Søgning
 
Søg i følgende emne: Generelt
 
BMW MC Klub Danmark     Medlem Kontakt
         
 
BMW Race Marshall
 
Ansvar
Cookies
Ophavsret
Privatlivspolitik
Log ind og få fuld funktionalitet ...
Log ind
Glemt adgangskode?
 
 Formanden
 Kassereren
 Medlemsbladet KI
 Webmaster
 
 22 10 11 35
 Kim Pedersen, formand
         
 
Adgang for medlemmer
 
Udfyld medlemsnummer og adgangkode

Glemt adgangskode?

 
Glemt adgangskode
 
Udfyld dit medlemsnummer,
så sender vi din adgangskode.
 
Glemt adgangskode